Uganda też chce elektromobilności; i ma ku temu podstawy!

Uganda też chce elektromobilności; i ma ku temu podstawy!

Rząd Ugandy zatwierdził plan budowy krajowego samochodu elektrycznego. Program ma uczynić z Ugandy afrykańskiego lidera w obszarze innowacyjnych technologii – podaje ORPA.PL. Według zamierzeń rządu, projekt pojazdu elektrycznego Kiira skłoni lokalnych przedsiębiorców do inwestycji w produkcję podzespołów samochodowych, zwiększy popyt na zasoby naturalne i stworzy ponad 2 000 nowych miejsc pracy bezpośrednio i 12 000 pośrednio. Podczas początkowej, czteroletniej fazy realizacji programu, rząd dofinansuje projekt kwotą w wysokości 143,7 mld szylingów ugandyjskich (ok. 133 mln zł). Fabryka EV powstanie w regionie specjalnej strefy ekonomicznej Jinja Industrial and Business Park, na południowym wschodzie kraju.

Uganda to 3. pod względem wielkości gospodarka w Afryce Wschodniej. Projekt krajowego EV jest realizowany przez Kiira Motors Corp., wspieranej zarówno przez rząd, jak i Uniwersytet Makerere z siedzibą w Kampali, będący jednocześnie największą i najstarszą ugandyjską uczelnią techniczną (założono go w 1922 r.). Spółka informuje na swojej stronie internetowej, że zaprojektowała pierwszy afrykański samochód elektryczny w 2011 r. (Kiira EV), pierwszy pojazd hybrydowy w 2014 r. (Kiira EV SMACK na zdjęciu) oraz autobus elektryczny Kayoola Solar w 2016 r.- podaje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL

Dyrektor generalny Kiira Motors, Paul Isaac Musasizi powiedział: „To dla nas szansa by zrealizować wizję produkcji pojazdów w Ugandzie. Jesteśmy wdzięczni prezydentowi i rządowi za zaufanie nam. Chcemy zachęcić sektor prywatny do spojrzenia na możliwości inwestycyjne w motoryzacyjnym łańcuchu wartości”. Kiira Motors chce posiadać w swojej ofercie sedany, crossovery, pick-upy, autobusy oraz ciężarówki. Spółka nie zamierza wytwarzać swoich pojazdów zupełnie samodzielnie – planuje nawiązanie współpracy z „doświadczonym producentem”, prowadzącym działalność na sześciu kontynentach.

Prototypowy, dwuosobowy Kiira EV z 2011 r. został wyposażony w baterie litowo-jonowe zapewniające zasięg 80 km na jednym ładowaniu. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 100 km/h.

W 2017 r. 85 proc. samochodów jeżdżących po drogach Ugandy miało więcej niż 15 lat. Produkcja krajowego EV stanowi szansę na radykalne zmiany w krajobrazie motoryzacyjnym tego państwa.

Sektor samochodowy rozwija się dynamicznie również w krajach ościennych. W Rwandzie będą montowane pojazdy Volkswagena, zaś produkcję w Kenii zamierza rozpocząć Peugeot.


Podziel się

Skomentuj