Kryzys energetyczny, który w ostatnich latach dotknął większość europejskich krajów to tylko jeden z powodów tego, że coraz więcej firm decyduje się na zmianę sprzedawcy gazu. Do listy argumentów przemawiających za taką zmianą można dodać jeszcze rosnącą konkurencję na rynku energetycznym, większą świadomość klientów, czy niechęć do przepłacania rachunków.
W przypadku wielu firm zmiana sprzedawcy gazu już w krótkim czasie daje zauważalne oszczędności, a perturbacje z tym związanie są mniejsze, niż mogłoby się wydawać. Pytamy ekspertów, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, wybierając sprzedawcę gazu do firmy, by była to decyzja opłacalna pod względem finansowym i korzystna z punktu widzenia jakości współpracy na co dzień.
Dobry sprzedawca gazu – ważniejszy niż myślisz!
Dobry kontrahent, czy usługodawca to dla każdej firmy ważny czynnik decydujący o jej pozycji na rynku. Jakość obsługi i jej koszty przekładają się bezpośrednio na komfort współpracy, a także konkurencyjność zleceniodawcy, nierzadko decydując o jej rynkowym „być, albo nie być”. Dotyczy to także podmiotów, które sprzedają gaz dla firm. Nic więc dziwnego, że w poszukiwaniu oszczędności coraz więcej małych i dużych podmiotów gospodarczych decyduje się na zmianę sprzedawcy gazu.
Do 2021 roku na taki krok zdecydował się ponad 280 tys. odbiorców. Dla porównania w Polsce funkcjonuje około 7 milionów przyłączy gazowych. Na zmianę zdecydowało się więc już ponad 4% wszystkich odbiorców. Aktualnie oferty poszczególnych sprzedawców są dość zróżnicowane, więc wybór najkorzystniejszej propozycji pozwala zaoszczędzić konkretne pieniądze. Zarobioną nadwyżkę można przeznaczyć na inne potrzeby firmy, poprawiając tym samym jej rentowność i konkurencyjność. Podpisanie nowej umowy na sprzedaż gazu powinna poprzedzać analiza oferty i pozycji rynkowej nowego sprzedawcy, podobnie jak w przypadku oceny innych potencjalnych kontrahentów.
Dlaczego warto zmienić sprzedawcę gazu ziemnego?
Przed podpisaniem nowej umowy na sprzedaż gazu, niezbędne jest przeanalizowanie jej najważniejszych zapisów. Czynniki, na które należy zwrócić szczególną uwagę to: cena gazu (w zależności od naszych preferencji stała lub rynkowa), wysokość opłaty handlowej, dogodność opłacania rachunków, poziom obsługi klienta itp.
Warto dokładnie przejrzeć się pozycji rynkowej i doświadczeniu potencjalnego nowego sprzedawcy gazu ziemnego. Pamiętajmy, że firmy z niewielkim doświadczeniem, dopiero rozpoczynające działalność na rynku nie zawsze w codziennej współpracy są w stanie w pełni realizować obietnice, które padają w reklamie. Jak podkreślają specjaliści w przypadku firmy wybór najlepszej oferty, to oszczędności sięgające do nawet 25% w skali roku. Jest to więc kwota, o którą warto zabiegać.
Jak i kiedy można zmienić sprzedawcę gazu do firmy?
Procedury związane ze zmianą sprzedawcy gazu dość czasochłonne i skomplikowane, więc najprostszym rozwiązaniem jest udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, który w naszym imieniu zajmie się załatwieniem wszystkich formalności. W tym przypadku cała procedura w żaden sposób nie angażuje naszego czasu i uwagi, a całe przedsięwzięcie przebiega szybko i sprawnie.
Gdy chcemy zająć się tym samodzielnie, konieczne jest wypowiedzenie umowy staremu sprzedawcy gazu i rozliczenie się zgodnie ze wskazaniami licznika, podpisanie umowy z nowym oferentem, a także poinformowanie o tej decyzji dystrybutora (OSD).
Niezależnie od sposobu zmiany sprzedawcy gazu doświadczenia firm, które zdecydowały się na taki krok, pokazują, że w wielu przypadkach była to decyzja bardzo korzystna. Zmiana sprzedawcy gazu dla firmy to nie tylko poprawa jakości współpracy, ale przede wszystkim więcej pieniędzy w firmowej kasie. A to dziś argument, którego nikt nie może lekceważyć. Dodatkowe środki na rozwój firmy, innowacje, czy akcje promocyjne przekładają się na jej wizerunek, pozycję na rynku i wyniki finansowe. Nic więc dziwnego, że specjaliści przewidują w kolejnych latach jeszcze większe zainteresowanie zmianą sprzedawcy gazu ziemnego do firm.