Wiceminister energii w Japonii; interesowały go baterie, wodór, magazynowanie energii

Wiceminister energii w Japonii; interesowały go baterie, wodór, magazynowanie energii

Rozmowy z przedsiębiorstwami aktywnymi w sektorach baterii, elektromobilności oraz technologii wodorowych, a także udział w IX edycji International Rechargeable Battery Expo to główne cele wizyty wiceministra Michała Kurtyki (na zdjęciu) 28 lutego – 2 marca 2018 r. w Tokio.
Podczas wizyty w Japonii podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii Michał Kurtyka, odwiedził m.in. fabrykę produkującą ogniwa do baterii litowo-jonowych. Zapoznał się z technologiami opracowanymi przez firmę oraz zwiedził zakład produkcyjny.
Podczas rozmów wiceminister zwrócił uwagę, że Polska jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii, a nasz kraj konsekwentnie realizuje swój program rozwoju transportu nisko i zeroemisyjnego, chcąc w ten sposób stać się jednym z liderów europejskiego rynku elektromobilności. – Baterie odgrywają dziś kluczową rolę w trwającej rewolucji przemysłowej. Dlatego też polskie uczelnie i firmy aspirują do tego, aby stanowić istotną część sektora – wyjaśnił.

Jak poinformował wiceszef resortu energii, nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój branży. – W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki – powiedział. Dodał, że potencjał ten łączy się idealnie z możliwościami naszych naukowców. – Polskie ośrodki naukowe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcję ogniw.

W opinii podsekretarza stanu w resorcie energii połączenie międzynarodowej współpracy, wsparcia rządowego, polskiej myśli technologicznej oraz potencjału rodzimego przemysłu pozwoli naszemu krajowi znaleźć się w gronie kluczowych graczy w branży ogniw do baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych. – Jestem przekonany, że kompetencje, które posiadamy i rozwijamy w Polsce, dają nam szansę na stworzenie zaawansowanej technologicznie fabryki jak ta, którą mieliśmy okazję zobaczyć – wskazał.
Wiceminister Kurtyka odbył także spotkania z czołowymi japońskimi firmami. Podczas rozmów poruszone zostały tematy związane m.in. z transportem wodoru oraz jego magazynowaniem, ogniwami paliwowymi, komponentami do pojazdów z napędami alternatywnymi, a także finansowaniem projektów opartych o technologie wodorowe. Dyskusje dotyczyły również instalacji zagazowania węgla przy wykorzystaniu ogniw paliwowych oraz elektromobilności i najnowszych trendów w tej gałęzi przemysłu.

Michał Kurtyka wziął udział w IX edycji International Rechargeable Battery Expo – Battery Japan. Targi te są uznawane za światowe centrum wymiany informacji dla przedstawicieli branży bateryjnej. Podczas trwania konferencji organizowane są liczne spotkania biznesowe oraz konsultacje techniczne. Pozostali członkowie delegacji uczestniczyli natomiast w XIV edycji International Hydrogen & Fuel Cell Expo. Są to największe na świecie targi dotyczące sektora wodoru i ogniw paliwowych. Wystawa ta jest miejscem, gdzie prezentowane są najnowsze osiągnięcia w tych dziedzinach. Oba wydarzenia odbyły się w dniach 28 lutego – 2 marca 2018 r. w Tokio.

W ocenie wiceministra Michał Kurtyka, na świecie trwają obecnie wzmożone prace, które mają na celu popularyzację wodoru.

– Nic dziwnego. Wystarczy przeanalizować podstawowe dane dotyczące samochodów napędzanych tym alternatywnym paliwem. Zasięg tego typu pojazdu to nawet 550-700 km. Czas „tankowania” można zamknąć w 3 minutach. I co najważniejsze – auto nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Co więcej, jedynym „nadprogramowym” efektem generowania prądu jest w tym wypadku wyłącznie woda. Jest to zatem technologia, której należy się przyglądać z uwagą.

Zdaniem podsekretarza stanu alternatywne źródła energii w transporcie przez dekady występowały jako forma ciekawostki lub utopijnych wizji naukowców, ekologów czy pasjonatów. – Dziś się to zmienia i samochody napędzane takimi paliwami, jak: gaz, wodór czy energia elektryczna, staja się coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. Stąd też nasza obecność na Targach. Chcemy poznać najnowsze technologie i trendy, a także zebrać doświadczenia, aby móc w naszym kraju nadać impuls do rozwoju nowej innowacyjnej gałęzi przemysłu oraz stworzyć konkurencyjny rynek dla pojazdów napędzanych jednostkami alternatywnymi.


Podziel się