Płock otrzyma hybrydowe autobusy nowej generacji

Płock otrzyma hybrydowe autobusy nowej generacji

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali z władzami Płocka kontrakt na dostawę łącznie 25 autobusów z szeregowym napędem hybrydowym Solaris Urbino. Zamówienie dotyczy 8 pojazdów przegubowych i 17 – 12-metrowych. To największe w Polsce, zaraz po Tomaszowie Mazowieckim, dotychczasowe zamówienie
na autobusy hybrydowe produkowane w Bolechowie.
Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny
napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji
do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną
z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem
wysokoprężnym marki Cummins o pojemności – dla pojazdu dwunastometrowego – zaledwie 4,5 litra
(Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd
do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy
całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz
po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie
GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go.
Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu
do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie
zaoszczędzić do 20 proc. paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.
Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie
w zatłoczonych centrach miast.
Podpisana umowa obejmuje także dostarczenie 8 sztuk osiemnastometrowej wersji autobusu
hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazdy wyposażone będą w 6-cylindrowy silnik firmy
Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy
maksymalnej 200 kW. To pierwsze zamówienie w Polsce na przegubowe autobusy hybrydowe
nowej generacji.
Nowe hybrydowe Solarisy odznaczają się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności
cechuje je energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynach energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.


Podziel się

Skomentuj